Disse skoene sikrer sunne føtter

Mer enn halvparten av alle voksne lider av fotproblemer. Det er grunnen til at flere og flere selskaper med tilsynelatende sunne sko kommer inn i markedet – med spesielle fotsenger, støtdempende såler eller med såkalte rullende sko. Men hvilke sko sikrer faktisk at føttene dine holder seg sunne og smertefrie så lenge som mulig?

Hold deg unna høye hæler og koniske sko

For høyhælte sko er hele kroppsvekten på forfoten. Dette overbelaster metatarsalbenene. I tillegg forkortes leggmusklene med jevnlig slitasje.

Eksperter advarer også mot smalere sko, fordi de klemmer tærne i et altfor stramt korsett. Resultatet: På et tidspunkt forblir tærne i denne stillingen og stivner – en sykdom som allerede er så vanlig at den har sitt eget navn blant ortopedene: De snakker om “Askepott-foten”.

Begge typer sko, både spisse og høyhælede, kan føre til en annen smertefull deformitet: den såkalte hallux valgus. I hans tilfelle skyver stortåballen utover, mens stortåen begynner å presse, noen ganger til og med overlegg, de nærliggende tærne. Denne feilbehandlingen kan da ofte bare fjernes ved en operasjon.

Flip-flops – ingenting for lengre avstander

Selv flip-flops er ikke veldig populære blant spesialister. Årsaken: tærne må klore, slik at de ikke mister skoen, hvis vekt fremdeles bare avhenger av et enkelt punkt på foten. Der kommer det raskt til smertefulle trykkpunkter, spesielt hvis skoen er laget av hardplast. Bedre egnet etter hans mening er sandaler laget av mykt skinn med brede stropper over vristen, slik at vekten på skoen sprer seg over større hudområder.

Fotbed – trenger ikke sunne føtter

I motsetning til lovet i reklame, gir en fotbed sunne føtter ingen ekstra fordel. Fordi fotmusklene ikke trenger støtte! Det ser annerledes ut når noen har en såkalt vask eller flat fot. En fotbed kan bidra til å lindre ubehaget.

Det samme gjelder såkalte rullesko. Sålene deres er litt avrundede. Dette er ment å gjøre det lettere å gå mens du går, og også trene musklene til leggene og haugene. Hvis du bruker høyhælte sko, kan du forhindre forkortelse av akillessene dine. Men hvis du har sunne føtter, hjelper ikke rullerende sko.

Hovedsaken sjokkdempet?

Joggesko eller joggesko er ekstremt populære som hverdagssko. Ikke rart, de er så myke og behagelige! Mange produsenter av klassiske skinnsko annonserer også med ekstra støtdempende såler. Men etter eksperters mening avhenger det veldig av riktig tiltak. Litt demping slik at skarpe steiner ikke skader, er fint. Foten skal fremdeles kunne føle undergrunnen. Dette stimulerer de viktige, små musklene og forkremmer dem ikke.

Konklusjon fra spesialistene: “Den beste skoen er den som påvirker foten og gangarten”. Han skal derfor ha en fleksibel såle, være så flat som mulig og la nok plass til tærne. Men det beste av alt er å gå barbeint så ofte som mulig!